Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

onsdag, april 11, 2007

Om valberedning

Min föreningserfarenhet kommer främst från två håll: kåren-FFS och SSU/SAP. Idag så har jag nog mitt huvudsakliga engagemang hos studentkåren. På kåren hade jag organisationsvana med mig från SSU, men jag lärde mig snabbt att kåren var mycket bättre än SSU på vissa saker (och tvärtom naturligtvis). Valberedningen på kårerna är en sak som jag tycker fungerar mycket bättre på kårerna än i SSU (eller t o m partiet).

Detta beror främst på att man faktiskt intervjuar kandidater till platser, ja till alla platser där det finns konkurrens. Till viktiga poster så blir man faktiskt intervjuad även om det inte finns konkurrens (tänk om SAP skulle kalla Göran Johansson till intervju).

En bra valberedning ska:

  1. vara bra sammansatt och spegla organisationen.
  2. helst lägga (eller åtminstone sträva efter) ett enhälligt förslag.
  3. hitta ett förslag som kan fungera bra som lag (inte enbart bra individer).
  4. lägga ett förslag som har så bred majoritet som möjligt i organisationen.

För att lyckas med detta krävs mycket gott arbete. Annars blir valberedningen bara en förhandling mellan personliga eller kollektiva "favoriter". I sämsta fall så speglar inte valberedningen organisationen och inte har intresse att lyssna medlemmarna vilket gör att det blir svårt att lägga ett förslag som kan få bred (enhällig) majoritet.

I SSU har så man ofta problem med samtliga fyra punkter, men det håller på att förbättras på förbundsnivå. Även om det fortfarande är mer av en förhandlingsdelegation än en "riktig" valberedning.

I Kårerna så klarar man det mesta, man kan ha problem och göra missbedömningar ibland, men som sagt, valberedning kan man ganska bra. Det som kan vara problem är att att hitta en valberedning som speglar organisationen. I GUS och GFS så är det fler än 10 medlemskårer, och alla kårer kanske inte skickar folk till valberedningen (som de har rätt till). Det gör att diskussionen ibland kan hamna på valmötet istället för i valberedningen.

Med det sagt så har jag varit med om bra valberedningar i SSU och riktigt dåliga inom kåren. Ibland är det inte valberedningens fel heller, om man saknar förtroende för valberedningen så är det svårt att göra ett bra jobb.

Skall man ifrågasätta en valberedning så bör man ha någon av följande orsaker:

  1. Valberedningen är inte enig.
  2. Valberedningen sammansättning överensstämmer inte med organisationen.
  3. Valberedningens arbetssätt har inte varit tillfredsställande.
  4. Man har i övrigt synnerliga skäl till att ifrågasätta valberedningens förslag.

Jättelångt inlägg!

Om jag blev förordad av GFS valberedning? Nej, det blev jag inte. Nej, jag är inte bitter...

:-p

Inga kommentarer: