Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

torsdag, april 12, 2007

Om avskaffandet av fastighetsskatten

Så jävla dumt, de allra flesta betalar bra mycket mindre i fastighetskatt än vad folk som bor i hyresrätt pröjsar i hyra per månad, tack vare den gamla begränsningsregeln.

Nu blir det mer eller mindre skattefritt att investera i fastigheter, men förmögenhetskatten finns ju kvar? Borgerlig logik säger ju att den måste ryka också. Jag blir så trött, men knappast förvånad.

Handelsanställdas förbundsekonom Stefan Carlén säger det bättre än mig, på två A4or, i en dock rätt tråkig PDF-fil.

En liberal kan snabbt hävda att det inte är rättvist att betala skatt på intjänade pengar, dvs först inkomstskatt och sedan förmögenhetsskatt. Mitt argument för att man skall betala förmögenhetskatt och fastighetsskatt är rätt enkel: för att man har råd.

En förmögen person har råd att betala mer skatt (även i %) än en fattig person. Det finns två gamla principer om skattesatser:

  1. intresseprincipen, de har mest intresse av välfärden skall betala mest för den.
  2. skatteförmågeprincipen, man betalar efter förmåga


Ingen blir förvånad av vilken jag förespråkar. Vi bestämmer gemensamt vilken välfärdsnivå vi vill ha i samhället, sen bidrar vi alla till dess försörjning, efter förmåga.


p.s jag är väl medveten om de ekonomiska konsekvenserna med förmögenhetsskatten och om man drar skatteförmågeprincipen till absurdum, men det tar vi en annan dag.

5 kommentarer:

Martin sa...

Tre inlägg på 12 timmar? det var verkligen inte dåligt. Men det är nog en god idé att sprida ut inläggen lite mer :)

Anonym sa...

Förslag till veckans citat: Gustav Öberg: "Om SLUG hade varit ett land hade det varit invaderat för längesen"

Martin sa...

Förslag:

Vill du ha lite... slushpuppy?

-Martin

Gustav Öberg sa...

Eftersom jag inte har klockslag på inläggen så glädjer det mig att du kollar min blogg med 12 timmars intervall. Håller med om att inläggen bör spridas ut lite, men det går ju att läsa "gårdagens" också ;-)

Vi får se vad det blir för något citat nästa vecka.

Unknown sa...

Håller delvis med. Även om huvudprincipen är att skatt är fel och skall bort så bör ju de mest ondskefulla bort först. I det sammanhanget är fastighetsskatten den minst onda skatten då den har i stort sett inga effekter på ekonomin i övrigt.
Förmögenhetsskateen är å andra sidan ett av de elakare skatten då den:
1) drabbar uberrika personer mycket mindre(även procentuellt) än bara rika och
2) leder till att folk blir mer benägna att flytta sin egendom utomlands