Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

onsdag, maj 02, 2007

Generalklantarna på Göteborgs energi

Jag har inte skrivit något på ett tag, inte för att jag inte har haft idéer, utan för att Göteborgs energi såg till att jag inte hade någon el i torsdags. Luften gick lite grann ur mig då.

Det hela började med att det kom en kille och knackade på min dörr.
-Hej, jag kommer från Göteborgs energi, du har inget avtal med oss.
-Det var konstigt, vem är det jag har betalat in räkningar till då?
-Det kanske är något fel med vår databas, det händer ibland.
Jag trodde ärendet var avklarat då, men någon vecka senare fick jag ett brev hem där det stod att man sökt mig och om jag inte hör av mig inom sju dagar så stänger man av min el. Jag upptäckte att det stod en kille i korridoren.
-Du där, kommer du från Göteborgs energi?
-Nej, jag kommer från hyresgästföreningen.
-Där är jag redan med och betalar eller hur?
-Ja, det står så i mina papper.
-Bra, mycket bra.
Jag mejlade genast kundtjänst och fick svaret:
"Hej!

Tack för ditt e-brev.
Du har ett avtal på [min gatuadress] lgh 106 och allt är i sin ordning.

Detta meddelande avser ärende [x].

Med vänlig hälsning

GÖTEBORG ENERGI AB
Marknad
Kundservice Callcenter
[Namn]"
Nu bor jag i lägenhet 006 och inte 106, men eftersom jag hade skrivit vilken lägenhet det rörde sig om i mitt brev till kundtjänst och även det som jag skrev i mitt avtal så antog jag att det var en felstavning. Man kunde inte heller svara på e-posten. Borde man inte felsöka tills man hittar felet, om det är så att en kund som har avtal hör av sig och säger att han fått brev om de skall stänga av elen?

När jag kom hem i torsdags så hade jag alltså inte någon ström. Rätt jobbigt, milt sagt, man förstår inte hur beroende man är av el förrän man inte har någon. Eftersom jag kom hem sent så kunde jag inte ringa kundtjänst heller, de stängde kl 18.

Så jag ringde felanmälan:
-Hej, ni har stängt av min el fastän jag har ett avtal
-Detta är felanmälan, vi kan inte hjälpa dig
-Men, det är ju ett fel som jag anmäler?
-[suck] vad har du för personnummer och adress
-[personnummer och adress]
-Men, du skall ju ha el enligt vad jag kan se
-Jag kan försäkra dig om att det har jag inte
-Jag är ledsen, men du får ringa kundtjänst imorgon, hemskt tråkigt
-Ja verkligen.
När jag ringde till kundtjänst dagen efter vid 8:00, så upptäckte de att jag hade fel "anläggnings id".
-Vad står det på ditt proppskåp? Vilken mätarplats har du?
-15
-15? Det är helt fel
-Jaha... [fixa min ström för i #%/#&!!!]
Klockan 14 kommer en elektriker och sätter på min ström.
-Det har blivit något fel
-Ja, uppenbarligen
Det pipande ljudet från mitt kylskåp, gjorde att jag inte lyssnade så mycket på det ursäktande tonläge som elektrikern hade. När elen slogs på så började kylskåpet att tjuta, temperaturen i frysen var 4 grader (och inte -18 som det borde vara) och kylen var nästan rumstempererad. Så nu får vi se om jag får någon ersättning för att min kyl och frys var utan el i typ 20-24 timmar.

Fredriks kommentar var rätt slående: "Är det inte sånt här som alltid händer dig Gustav?".

Jo, det är typiskt sånt här som händer mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Elbolag skulle man vara.. de gör lite som de vill de där jävlarna.. Klagar man kan de ju alltid hota med att stänga av strömmen, det får de flesta att hålla med dem :P

"I'm gonna give him an offer he can't refuse" stuk :P

Att de dessutom uppenbarligen är virriga gör ju inte saken lättare.

Nått att ta tag i nästa mandatperiod kanske?

Unknown sa...

Jag påstår att detta är sossarnas fel.