Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

onsdag, mars 21, 2007

Utförsäljning av det som är vårt

Den borgerliga alliansen vill ju sälja några av våra helägda statliga bolag och aktieinnehavet i några av våra delägda. Jag har funderat på detta ett tag, och det finns mycket att säga om detta. I grunden känner jag så här: Socialdemokratin har ett mycket mer sunt förhållande till ägande än moderaterna, vi är för statlig ägande om det gynnar samhället helt enkelt. Moderaterna däremot är alltid emot statligt ägande.

Här är listan på det som skall säljas (hittills):

  • Vasaskronan AB
  • Sveriges Bostadsfinansieringsbolag SBAB
  • Vin & Sprit AB.
  • Nordea Bank AB
  • OMX AB
  • TeliaSonera AB

Så här resonerar jag, ett statligt bostadsbolag, vasakronan är rimligt att ha, konkurrensen verkar ju inte fungera på bostadsmarknaden. TeliaSonera vore katastrof om det säljs ut så länge det ingår infrastruktur (kopparledningar) i paketet, kan du tänka dig privata motorvägar?

När det gäller "finansiella intermediärer", dvs. banker, kreditinstitut osv. så är det även där rimligt med ett visst statligt ägande särskilt eftersom det är viktigt för samhällsekonomin att denna sektor fungerar optimalt. Kanske är det rimligt med en statlig bank, bolåneinstitut osv. Varför skall själva börsen vara privat föresten? Kan någon förklara det, borde vi inte istället köpa 100 % innehav i OMX?

Vin & sprit vet jag däremot inte om det är självklart att ha kvar, under förutsättning att vi har kvar systembolaget och alkoholmonopolet. Reglera alkoholkonsumtionen kan vi ju göra ändå, och påverka priset kan vi göra genom skatten.

Vad som är idiotiskt tycker jag är att man vill använda pengarna till att betala av den redan rätt så låga statsskulden. Det man tjänar in på utebliven ränta blir nämligen mindre än avkastningen som bolagen idag ger till staten. Några borgare tänker åtminstone lite rätt, skall man sälja ut vår gemensamma egendom så bör vi investera pengarna i infrastruktur, som kanske kan ge ännu mer avkastning (tillväxt) än vad bolagen ger idag.

Jag tycker verkligen att vi borde behålla bolagen, men vi måste i så fall lära oss att styra bolagen hårdare. Är det av samhällsskäl som vi har bolagen så skall de fan ta och uppfylla samhällets krav! Fast det är ju önsketänkande, för nu har vi en borgerlig regering och då skall de statliga bolagen bort, för att de är just statliga, till varje pris.

2 kommentarer:

Martin sa...

Vad är OMX?

Gustav Öberg sa...

OMX AB är ett företag som driver börserna i en del nordiska länder.

Jag förstår nog inte varför det företaget skall vara privat? Det finns väl ingen konkurrens mellan börser på det sättet så att det ger någon positiv effekt? (btw jag tycker inte att Sverige skall äga 100% men de länder som berörs kanske skall äga den tillsammans?)

Jag kan egentligen inte det där med börser, jag valde inte finanskursen. Jag inser att du inte kan heller, men nu vet du vad OMX är... ha det!