Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

lördag, mars 31, 2007

Universitetsstudier och framtiden

Jag har idag sökt till höstterminens kurser. Eftersom jag går fristående kurser och inte program så måste jag söka varje termin och spänningen är alltid på topp innan antagningsbeskedet. De senaste terminerna så har det i och för sig gått lätt eftersom söktrycket (antal sökande per plats) har minskat markant.

Träffade med en studievägledare på nationalekonomiska institutionen också, jag kom fram till att jag nog skall ta en kandidatexamen först. Efter en kandidat så har jag en del alternativ att gå vidare med:

  1. Kan börja jobba, om det dyker upp något jobb som kräver kandidatexamen och som verkar bra så kan jag ju ta det.
  2. Läsa ytterligare ett år fristående kurser och ta en magisterexamen.
  3. Läsa två år till och ta en "Master of science in economics". Vilket låter imponerande, men frågan är vad det hjälper.

Efter magister eller master kan jag sedan söka till doktorsutbildningen, men så långt vill jag inte sia i framtiden.

Tre kurser har jag sökt alla kommer ingå i min kandidatexamen, det är t o m så att när jag har läst dessa tre (om typ ett år) så är jag klar.

Sökta kurser:
  1. GU-18440 - Bachelor Course in Economics 20p
  2. GU-17721 - Fokus på demokrati 20p (statsvetenskap B-kurs)
  3. GU-18512 - Statistik: Grundkurs 2 10p

Inga kommentarer: