Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

lördag, mars 31, 2007

SAP-Göteborg och successionsordningen

Det vankas parti-dåk (DÅK = distrikts årskonferens) i SAP-göteborg. Anna Johansson, dotter till Göran Johansson är föreslagen till ny ordförande istället för Frank Andersson. Det har varit en del kritiska röster mot detta, dels för att Anna inte skulle vara lämplig/kompetent och dels för att Frank (så som det verkar) blivigt "avsatt" på fel grunder.

Tja, jag vet inte hur bra Anna egentligen är, endast snackat med henne en gång. Hon fick (överlägset) flest röster i ombudsvalet och det säger ju åtminstone något. Dessutom är jag nöjd över att även i Göteborg få en ordförande som är kvinna (om hon nu blir vald). Jag är dock lite orolig för att maktkoncentrationen till stadshuset blir för stor...

Om Frank har gjort ett bra jobb eller dåligt jobb vet jag inte heller. Han har suttit i drygt 10 år, och säkert haft en rätt otacksam uppgift i Göran Johanssons skygga. Jag har i varje fall inget att invända mot Franks ordförandeskap och skulle därför inte rösta emot honom om han skulle ställa upp för omval (vilket han inte gör). Däremot så tycker jag att han måste kunna motivera vad han skulle vilja göra som han inte har gjort innan och varför, omval utan eftertanke är ingen mening.

Valberedningen har ju sagt sitt, och då tycker jag att man skall ha starka skäl för att rösta emot denna, om ens det finns en motkandidat vilket det inte gör vad jag vet. Vad jag skulle vilja dock, är att ha insyn i valberedningen. I denna tioman starka grupp måste det ju ha förts oerhört intressanta diskussioner.

Inte för att jag direkt vet hur partiet gör i valberedningen (eller valkommittén i valtider), men jag upphör aldrig att imponeras av studentkårernas starka tradition av bra beredning av personval. Där tror jag att vi har något att lära oss utav, många och djupa intervjuer trotts de otal uppdrag som skall tillsättas (varje år dessutom).

Inga kommentarer: