Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

tisdag, mars 20, 2007

Mona Sahlin är vald!

Nu är det gjort, partiledarbytet. För mig är det väldigt spännande, sen jag gick med SSU (kommer inte ihåg när jag gick med partiet) så har vi alltid haft Göran Persson. Känns nästan lite surrealistiskt att byta partiordförande.

Jag såg inte hela kongressen när den gick på svt24, jag såg mycket mindre än vad jag ville. Det jag såg var dock mycket bra, särskilt den allmän politiska diskussionen. Jag missade dock Göteborgarna vilket var lite synd, däremot var Peter Gustavsson uppe och han var bra som vanligt, han sa något i stil med vad jag skulle vilja säga om jag åkte...

Såg du debatten mot Reinfeldt igår? Jag tyckte Mona gjorde mycket bra ifrån sig, både hon och Reinfeldt verkade lite nervösa, men det var inget som synttes mycket. Jag tycker att Mona var klart bättre än Reinfeldt. Det verkade som statsministern hade svårt att ställa om från Persson till Sahlin. För hur skall man egentligen handskas med Sahlin som debattör, för mycket auktoritär stil och du ser ut som en buffel, för enkel stil och du verkar nedvärderande. För hur uppfattar folket henne? Hon har inte varit statminister, men hon har faktist suttit i regeringen (länge) innan. Hon har erfarenhet, men inte "för mycket" erfarenhet.

Redan efter första debatten så märkes det hur viktigt det var att välja en kvinna. Sahlin uppfattades av retorik "experter" som för aggressiv. Persson var också aggressiv, men då uppfattades det som ett retoriskt genidrag. Själv tycker jag Mona var mycket duktig retoriskt sätt, bättre än Persson (särskilt om man jämför med hur Persson var i början).

Nu har jag lovordat Sahlin lite, tror att det blir bra med henne som partiordförande. Jag skall vara ärlig också, varken hon eller wallström var mitt första val (givet den lilla information man fick om "kandidaterna) men vad spelar det för roll...

Inga kommentarer: