Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

fredag, mars 16, 2007

Fredag kväll

Skall till Robin ikväll, det vankas 18 års kalas. Ett snabbt stopp på systemet blev målet eftersom det var helt tomt i skafferiet. Naturligtvis väntar jag till sista minuten och får ta vagnen två hållplatser istället för att gå den korta biten till systembolaget på karl gustavsgatan.

-Den kommer snart.
-Ja jag ser till och med, långt där borta
-Bra, då hinner jag till systemet.
-Tror du det? Jag skall oxå dit.
-Asså? Då kanske du kan köpa några öl till mig, jag har ett ont fotbollsknä du vet, du får pengar här av mig...

Jag har lite svårt för sånt egentligen, hjälpa alkolister med sitt beroende alltså, men jag tänkte vad spelar det för roll om ölen han dricker ikväll är köpt av mig, någon annan eller han själv? Så jag tog hans pengar och vi snackade lite på spårvagnen. Tommy hette han, hade både dotter och dotterbarn. Hade varit alkolist i över 20år, att frugan lämnade honom var knäcken sa han.

Jag påpekade några gånger att han borde försöka bli av med sitt beroende, något som han också hade försökt med. "Försök igen" sa jag, och han nickade och log. Så jag gick och köpte hans öl, la hundralappen i påsen tillsammans med ölen. När jag lämnade ölen så blev han hemskt glad (han trodde kanske att jag hade tagit pengarna och stuckigt).

-8st arboga, det var väl 33:or du skulle ha?
-Ja visst det stämmer!
-Jag la växeln i plastpåsen.

En annan man i hållplatsen kollade lite konstigt på oss.

-Den mannen är också vilsen, som jag, fast han vet det inte än sa Tommy och skrattade.

Tommy tror inte på människan, han hade sig själv som referens sa han. Jag hoppas att genom att jag var schysst och påpekade (utan att tjata) att han borde sluta, att han försöker en gång till. Vi får se, men jag tror på människan.

Nu blir det nog snart av till att fira Robin!

1 kommentar:

Martin sa...

Keep on bloggin´