Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

onsdag, mars 14, 2007

Major Björklund!

Mycket snack i media om flergradia betygskalor och betyg i tidigare åldrar. Jag stör mig på flera saker i debatten.

  1. Provresultat som VG- och G+ försvinner knappast för att man inför fler betygsteg. Detta beror främst på att lärarna inte klarar av att uttrycka färdriktning på annat sätt, att man är fast i det gamla 1-5 systemet och att man har för lite tid för kommunikation med eleverna.
  2. Vill eleverna verkligen ha fler betyg? Det låter lite konstigt, tror att man inte har diskutera och därmed inte tänkt igenom frågan särskilt. Typ som en omröstning utan diskussion innan. Skulle vara intressant att höra vad elevorganisationen och SVEA anser...
  3. Man säger att lärarna är för fler betyg, men det är lärarnas riksförbund som tycker det. Lärarförbundet är mer neutralt inställda. Senast jag hörde så talar pedagogisk forskning emot betyg, så vad skall man egentligen gå på?

Själv tycker jag att man borde ha ett betyg: Godkänd, endera så kan man kursen eller inte. Är man godkänd så har man tillräckligt mycket kunskap för att läsa vidare i ämnet, respektive använda sina kunskaper i arbetslivet. Har man det inte så blir man underkänd, simple as that.

På samtliga universitetskurser jag har gått så har det varit godkänd eller väl godkänd som varit betygen. En bra kompromiss mellan dagens system i gymnasiet och min egna utopi, som tycker jag har fungerat utmärkt.

Inga kommentarer: