Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

tisdag, februari 06, 2007

Varför nationalekonomi?

Varför läser du nationalekomomi? Det är mycket bra fråga som jag brukar få (eller kunna se i ansiktsutrycket) efter ha svarat på frågan om vad jag läser på universitetet. Svaret är nog rätt enkelt, jag har alltid varit intresserad av samhällskunskap, och sen jag läste globaliseringsmyten av Johan Ehrenberg så har jag varit intresserad av nationalekonomi.

Nationalekonomi är helt enkelt vetenskapen som försöker förklara vissa samhälliga problemen: arbetslöshet, inflation och tillväxt. Ekonomin i sig är dessutom en förutsättning för andra reformer och politiska mål. För en socialdemokrat är detta mycket viktigt naturligtvis, men ekonomin i sig självt räcker inte som självändamål, låglönesystem för att bekämpa arbetslöshet är t.ex. inte att föredra.

Nationalekonomin är en samhällsvetenskap, med ambitionen att med hjälp av matematiken förklara och lösa samhälliga problem. Det är knappast någon exakt vetenskap, men det är kanske just därför den är intressant. I många frågor finns det inte knivskarpa svar.

Ehrenberg föresten, tycker jag mest är ute och cyklar när jag hör/läser honom om ekonomi nu, men han fick mig intresserad i alla fall och då kan han säkert få flera intresserade oxå...

Inga kommentarer: