Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

onsdag, juni 27, 2007

Regnkaos!

Hörde på nyheterna att SMHI har utfärdat en "klass 1 varning" för stora delar av Götaland. Jaha, tänkte jag, och vad betyder det då? Det vill man ju gärna veta, särskilt eftersom jag skulle iväg på en sammankomst, typiskt Martin P att ordna något när det är väderkaos.

Jag brukar vara i Björkekärr sånt här händer, kommer fortfarande ihåg när vi var hemma hos Caroline på fest när det var stormen Gudrun. Hörde jag först på David säga: "Nu skiter jag i detta, jag drar hem, om jag så måste gå till masthugget" och dörren som slam igen. Sekundrarna senare på tv: "Gå inte ut!". Kul så här i efterhand eftersom David klarade sig, han fick t o m lift om inte jag minns fel.

FK1: klass 1 är den lägsta varningen och betyder:

Klass 1: Väderutveckling väntas som innebär vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner. Väder, men inget ovanligt väderfenomen, som innebär fara, skador eller störningar för vissa aktiviteter.

-Källa: SMHI

Alltså: "Det regnar typ..."

FK2: Göteborg till hör inte till den stora delen av Götaland som innefattas av varningen

2 kommentarer:

Martin sa...

Göteborg var alltså inte varningsklassat, så varför klaga? Det gick ju att grilla i vart fall. Antagligen har vi klass 1 i Blekinge nu, efter 50 mm regn på några timmar.

Fabian sa...

FK:
varning 1 idag också. Typ regn eller blixtar eller något. Vad är grejen med GBG el? Hur går det?