Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

måndag, maj 07, 2007

MUF och arbetsteori

Jag tänkte att mitt nästa inlägg skall bli av politisk sort. Jag funderade ett tag på vad jag skulle skriva om. En insurfning på MUF webbsida gjorde det mycket lättare. MUF-ordförande Niklas Wykman har nämligen första majtalat (!) i Sundsvall och talet finns på youtube. Ungefär samma innebörd som den debattartikel som jag nämnt vid ett tidigare tillfälle. Budskap: regeringen älskar LO, vi inom MUF vill att de skall sluta med det.

Jag hoppar över allt det taktiska med att alla borgerliga ungdomsförbund och vissa borgerliga partier tar striden med facket, samtidigt som Moderaterna försöker framstå som LO-kamrater.

Det finns flera saker jag stör mig på när det gäller slopa-bidrags-hetsen eller "det skall löna sig att arbeta". En sak är ju att oavsett hur duktigt den nya regeringen är så kommer man inte nå 0% arbetslöshet. Hur dåligt skall de % som inte får arbete leva? En annan sak är ju hur mycket mer arbeten skapas genom att de arbetslösa blir hungrigare? Det är klart om lönen sänks så kommer det säkert på marginalen skapas fler jobb. Då blir frågan: Hur låg skall lönen vara enligt Niklas Wykman?

På senaste kursen i Nationalekonomi som jag läste så berättade föreläsaren om en D-uppsats som han nyss hade godkänt. Uppsatsen handlade om hur många arbetslösa akademiker och hur många lediga akademiker jobb det finns. Om jag kommer ihåg det rätt så var det vid tillfället, 40 000 arbetslösa akademiker. Hur många lediga akademikerjobb fanns? 40 000st!

Hur kan skall man kunna tillsätta de 40 000 lediga platser? Med sänkt a-kassa? Slopade bidrag? Avskaffad Lag om anställningsskydd? Sänkt arbetsgivaravgift? Är det inte så att vi saknar kompetens inom arbetskraften att tillsätta dessa arbeten? Det spelar alltså ingen roll hur "billigt det blir att anställa", Sahlgrenska kommer sannolikt aldrig att anställa veterinärer att göra sjuksköterskors arbete.

Komvux, högskoleutbildningar, kvalificerade yrkesutbildningar är således nödvändigt för att få en flexibel arbetsmarknad. Idag är livet så centrerat kring att ha ett arbete att vi knappast behöver ytterligare piska på de arbetslösa, visst skall vi ställa krav, men den allra största majoriteten arbetslösa gör det som förväntas av dem. Vi måste ge dem verktygen att anpassa sig till arbetsmarknaden. Genom att vifta bort komvux och andra arbetsmarknadsåtgärder som en onödiga, visar MUF vad deras mål är, skapa en låglönesektor med noll anställningsskydd.

1 kommentar:

Ingemar sa...

"Är det inte så att vi saknar kompetens inom arbetskraften att tillsätta dessa arbeten?"

Jag är inte så säker på detta...Visst finns det arbetstillfällen som vi idag saknar kompetens att fylla (som t.ex. läkaryrken osv) men det finns en annan bov i detta drama. Det är tron (som både finns befäst i arbetslivet och bland studenter) att man måste vara utbildad till ett visst yrke för att kunna arbeta med det. Den tron säger t.ex. att man måste vara ekonom för att jobba på bank eller att man måste vara civilingenjör för att jobba som
som ingenjör etc. Jag tror att det är denna inställning som ligger till grund till att akademiker arbetslösheten sägs vara hög trots att det finns lediga akademikerjobb.

Ser man istället till t.ex. England så finner man en helt annan inställning till högskolestudier. Där kan en bank anställa en filosof bara på meriten att filosofen har en högskoleutbildning och man vet att det innebär en bra grund till en ny medarbetare trots att denna inte har de rätta faktakunskaperna.


Nu gick jag väldigt OT men skitsamma...