Gustavs blogg om livet, politiken och universitetsstudierna

lördag, april 21, 2007

SFS FUM Lördag

Snart är SFS FUM slut för denna gången, söndag är bara en halvdag. Detta blir mitt tredje FUM, men det var första gången jag var på banketten. Det var trevligt och jag ångrar lite att jag inte deltagit föregående år. MEN, man är lite seg dagen efter.

SFS FUM i år tycker jag är mycket mognare än vad som brukar vara brukligt, men verksamhetsplanen, som i detta forum är det viktigaste under hela veckan, är kvar att ta. Vi får se vilket som blir SFS fokus under nästa år. Många frågor finns att driva, studentinflytande och samverkan med resten av samhället är de två förslagen från styrelsen. Några andra kårer vill lägga till studenters trygghetsystem. Trygghetsfrågan är för mig den viktigaste, men jag funderar på om vi verkar kan nå någon särskild framgång i den frågan under nästa år (eller nuvarande regim för den delen).

En sak som jag är djupt kritisk mot, och det är att en gruppering reserverade i ett personval. Är det något man har lärt sig så är det att man inte skall reservera sig efter att man har valt ledare för organisationen. Då sluter man upp och visar att trotts att man stött en viss person som accepterar man de demokratiska processerna och den nya ledningen. Det har aldrig hänt att man reserverat sig i ett personval på någon SSU-kongress, och det säger en del.

Elin Rosenberg och Pelle Rödin blev i varje fall omvalda, och med en Göteborgare och en gammal SSUare kan det ju bli fel. Dessutom verkar Anna Pettersson ett bra nyval som presidial, chalmerist och Göteborgare.

Typiskt, jag missar Hagas årsmöte...

Inga kommentarer: